A Sorozatról
Fehérre festett, takaros házak, frissen nyírt sövényekkel, rendezett kertekkel, első látásra minden szempontból eszményi feleségekkel. Egy idilli kisváros, ahol főszereplőink a meseszép Lila Akác közben tengetik látszólag egyhangú, eseménytelen mindennapjaikat. Ettől a történettől azonban, valószínűleg még a sorozatfüggő televíziónézők is hamar nyugovóra térnének, vagy azonnal átkapcsolnának egy másik, sokkal érdekfeszítőbb csatornára. A Született feleségek, viszont a 2004-es évben nem csak Amerikában tartolt, hanem lassan-lassan Magyarországon is egyre több nézőt láncol a televízió elé. Ezt tenné egy tökéletes világ felskiccelése?- Nem hinném!
A nézettségi adatok minden bizonnyal nem a csodás kisvárosi miliőnek, hanem sokkal inkább árnyoldalai bemutatásának köszönhető. A sorozat nézői hamar rádöbbennek, hogy az álomba illően meghitt, nyugodt környezetet, annak csillogóan fénylő felszíne alatt belülről, fokozatosan szenny és mocsok áradat lepi el. Az emberi kicsinyesség, rosszhiszeműség, féltékenység, hazugságok, házasságtörés és az itt lakók állandó intrikái, ugyanúgy részei ennek a gondosan selyempapírba vont világnak is. A látszólagos tökély alatt, mindenkinek van egy kis kiteregetnivaló szennyese. (Így pedig már mindjárt sokkal izgalmasabb!-gondolhatják.)
Éppen ezért a kontrasztokban rejlik, a sorozat talán legerősebb oldala. Elég az első epizódra gondolnunk, ahol a fehéren vakító házak egyikében, az amerikai álom közepette, az egyik takaros negyvenes feleség egyszercsak úgy dönt (látszólag minden ok nélkül), hogy önkezével vet véget életének. És a rejtély nyomán, azon nyomban felbukkan a kíváncsiság, a vágy, hogy megtudjuk, vajon mi történt. De a bűnügyi szál mellett, a szereplők fanyar humora, a kisváros különböző karaktereinek kendőzetlen bemutatása, megannyi kis szennyes titka is hozzájárul ahhoz, hogy a kezdetben értetlenséget kiváltó lányregényekbe illő mese érdekfeszítő, leleplező erejű sajátos társadalomkritikává forduljon át. (Persze szigorúan a nagyon is prűd, merev cenzúrák között mozgó, amerikai filmgyártás kereteit szem előtt tartva.)
Amerika korábbi sikerszériája a Szex és New York lényegében ott ér véget, ahol a Született feleségek elkezdődik. A korábbi szingli nők, akik végre életük párjával (vagy már anélkül) boldogan éldegélnek, gyerekeikkel karöltve..., amíg egy nap fejbe nem lövik magukat (Mary Alise Young - Brenda Stone)...,amíg unaloműzésből meg nem csalják szeretett férjüket a kertésszel (Gabrielle - Eva Longoria)..., amíg a főzés és a házimunka beteg mániává válik számukra, amibe már a család is belebetegszik (Bree - Marcia Cross)...,amíg a gyerekek a fejükre nem nőnek és rá kell jönniük a manageri munka és a karrierépítés sokkal kielégítőbb tevékenység volt, mint a gyereknevelés (Lynette - Felicity Huffman)... vagy, amíg a férj gondolja meg magát és úgy dönt, feleségét és kamaszlányát otthagyva, lelép a titkárnővel (Susan - Teri Hatcher).
Ez lenne a rózsaszín álom, amire minden nő egész életében vágyik? Ez lenne a rózsaszín álom, amire minden nő egész életében vágyik!
Az előbb sorra vett született feleségek mellett még sok hús vér karakter akad, akik közül néhány igencsak hitelesre sikeredett (-gondolok itt elsősorban Susan hátborzongatóan kedves, minden lében kanál szomszédjára Mrs. Huber-re, vagy a kisváros vampjaként számontartott, bomba negyvenesre Edie Brittre), de a sok figyelemreméltó kezdeményezés (bűnügyi szál, humor, hitelesnek ható, életszerű karakterek, egy kisváros kritikus, leleplező megközelítése stb.) ellenére is úgy tűnik, ez édes kevés az amerikai álomra szocializált nemzedék, és az utánuk következő generációk világképének rémálommá változtatásához.
Rémületes történetek, hús vér házasságok, bűntényt feltáró, mázas társadalmi látleletet nyújtó amerikai komédiák ide, vagy oda, mennyasszonyként a tökéletes férfi mellett, fehér ruhában az oltár elé vonulni és feleségként az igazi férfi oldalán megöregedni, ugyanúgy az epekedés tárgya marad millió nő számára, legyen akár serdülő tini, huszonéves révbeért karrierista nő, avagy érett harmincas szingli.
Színes amerikai, romantikus-bűnügyi komédia
Eredeti cím: Desperate houswives
Eredeti bemutató: 2004.10.03. (abc)
Hazai bemutató: 2005. október 26.(tv2)
Rendező: Charles McDougall, Arlene Sanford, Jeffrey Melman, Larry Shaw
Főszereplők: Teri Hatcher, Marcia Cross, Felicity Huffman, Eva Longoria, Nicolette Sheridan, Steven Culp, Jamie Danton, Ricardo Chavira, Brenda Strong, Mark Moses, Jesse Metcalfe
Operatőr: David Franco, Walt Fraser, Lowell Peterson
Vágó: Michael Barenbaum, Kaja Fehr, Troy Takaki, Brent White
Zene: Steve Bartek, Steve Jablonsky
Producer: Mark Cherry, George W. Perkins, Michael Edelstein, Charles Pratt Jr.
|